Man slutar aldrig att förvånas...

Bli för guds skull inte arbetslösa! Någonsin. För de stackare som blivit detta, yours truly inräknad, så är det bara att beklaga. Nu tänker jag inte på självkänsla, oro för att hitta nytt jobb eller mindre pengar i kassan. Nä, jag tänker på att du på något sätt måste kontakta och ha att göra med
1. Arbetsförmedlingen och
2. Facket (även kallat: Sekten)

Jag gick rond 59 med Sekten idag. Det började faktiskt redan igår. Låt mig bara dra förutsättningarna först.

Den 4 november 2008 gjorde jag min sista dag på Fujitsu. Jag gick till Arbetsförmedlingen den 5:e november och anmälde mig arbetslös. Jag blev tillfrågad om jag kunde gå på ett informationsmöte den 14:e men jag sa att jag var bortrest då och bokade in ett nytt möte i början på december. När jag kommer hem ligger ett brev och väntar på mig som säger att jag var avanmäld som arbetslös. Jag fattade ingenting.

Jag åkte in till arbetsförmedlingen (för det gick naturligtvis inte att ringa in och ändra det där...) igen och påanmälde mig igen och fick förklaringen att eftersom jag inte kom på informationsmötet så blev jag automatiskt avanmäld. Något som surkärringen bakom skrivbordet råkade missa att informera mig om. Tack för kaffet! Ja ja, det var ju bara några missade veckor. Och till på köpet så fick man minsann ingen ersättning om man var på semester.

Till slut var jag ändå klar med Arbetsförmedlingen (trodde jag) och jag kunde inrikta mig på att skicka in handlingar till A-kassan. I mitt fall Unionen, a.k.a. Sekten.

För övrigt så var det Sekten som såg till att jag faktiskt blev arbetslös. Ett bolag som ville köpa upp vår gruppering var överrens, vi var överrens, Fujitsu som ville sälja hela vår gruppering var överrens. Vi hade fått samma lönevillkor, behålla anställningsår till och med. Men facket sa nej. Bolaget hade inget kollektivavtal.

Och som de sa till oss: -I det här fallet får vi sätta medlemmerna i fokus och då drabbas ni.
Dra åt helvete, tänkte jag men jag sa aldrig det. Många gånger har jag ångrat att jag inte sa just det.


Tillbaks till handlingarna och Sekten. Efter lite efterforskningar så visade det sig att jag behövde skicka in 4 dokument. Det blev lite krångligare eftersom jag är med i ett Handelsbolag. Fine. Inga konstigheter. Alla dokument skickades in och jag räknade med att det skulle ta rätt lång tid. Man har ju sett i tidningar att de har problem med handledningstider. Så föga överraskande damp det ner ett brev en månad senare, närmare bestämt i mitten på december. Där stod det att jag behövde komplettera uppgifterna på två av handlingarna. Surprise surprise. Jag skickade in det jag kunde på en gång och bad mitt gamla jobb att fylla i de saker som de var tvungna att göra. Nu missade dem att skicka in det och jag tappade en månad på grund av det vilket inte gjorde mig jätteglad direkt.

15 januari får jag ett nytt brev där jag blev påmind om att arbetsgivarintyget ännu inte kommit in. Det fick jag på lådan samma dag, så det skickade jag givetvis på en gång. Dessutom fick jag reda på att min handledare ville ha in ytterliga kompletteringar kring mitt handelsbolag. Nu började jag bli lite trött på att få reda på att jag inte gjort tillräckligt rätt och det en månad efter att man försökt. Jag försökte därför ringa in till Facket istället för att fråga lite mer kring vad exakt som förvantades av mig.

I tre dagar så fick jag följande i luren: Det finns inga lediga linjer för tillfället. Försök senare.

Jo men så att...

Det gick någon vecka innan jag orkade ta tag i det igen. Då kom jag fram och frågade om mitt ärende. I samma veva testade jag mailfunktionen som finns på A-kassans sidor. Man skall nå sin handledare den vägen när man är inloggad. Jag lät ytterligare några veckor gå innan jag började undra vad som hände på Sekten. Nytt samtal och då fick jag reda på att min handledare, vi kan kalla henne Diavola, hade telefontid på onsdagar mellan 13.00 och 14.00. Sagt och gjort, jag ringde Sekten idag 13.01. Här följer konversationen med mina långa förklaringar kring mitt ärende bortplockat:

-Unionens A-kassa, du pratar med Leo.
-Hej mitt namn är Peter. Jag skulle vilja bli kopplad till Diavola.
-ehh... kopplad?!?... ehhh... är det inte nåt jag kan hjälpa dig med?
-Jo kanske men nu vill jag prata med min handledare... (lång förklaring kring mitt ärende).
-Nu gör vi inte så vanligtvis... ehhh... det är inte...
-Men vänta nu, vill du inte koppla mig till min handledare? Jag behöver få reda på vad jag skall komplettera!
-Jo.. ehhh.... Vänta lite så skall jag koppla dig vidare.
-Tack Leo!
...
...
-Vi har inga tillgänliga linjer för tillfället. Försök ringa senare.

Den lilla beeeeeeeep beeeeeeeeep beeeep beeeeeeeep beeeeeeeeep beeep beeeep kopplade bort mig. Fy fan!

Något irriterad så ringde jag igen och satte mig i telefonkön.

-Unionens A-kassa, du pratar med Malcolm.
-Hej mitt namn är Peter. Din kollega skulle koppla in mig till min handledare, Diavola, men han kopplade ut mig i ingenstans. Så kan du vara snäll och koppla mig till Diavola?
-Ehhh... vi brukar inte göra så... det är inget jag kan hjälpa dig med?
-Jaså, nej det är det inte. Du kan väl titta på mitt ärende och se hur det ligger till men jag behöver få lite mer info från min handledare eftersom det är hon som begärt mer kompletterande uppgifter.
-Ja. Vänta lite så tittar jag på ditt ärende.
-Tack.
-Jag ser att dina uppgifter har scannats in den 22:e.
-Jaså, de skickade jag den 16:e.
-jaså ja... ehhh...
-Vet du om Diavola har fått mina mail jag skickat från Mina sidor-funktionen?
-Nej, det ser inte jag. De går direkt till henne.
-Ja ok. Men då kanske du kan koppla mig till henne, så jag får prata med henne.
-Ja ok. Häng kvar skall jag se om hon svarar...
....
.... (pausmusik den här gången).
...
-Nej, hon sitter upptagen i telefon.

NO SHIT! tänkte jag för mig själv då...

-Jaha. Men kan du hjälpa mig på något sätt då? Kan du åtminstone se till att informera henne om att jag vill ha svar på mina mail jag skickat till henne.
-Ja visst. Det kan jag göra.
-Jaha.. tack så mycket då Malcolm. Hej då.

Lite chockad efteråt så insåg jag att jag missade att ställa den givna frågan: Vilka skall hon prata med på sin telefontid? Är det släkten då eller? När skall man annars prata med sin handledare? Och varför kallar hon sig min handledare när de enda handledarna jag får prata med är alla andra än just min handledare? Svåra frågor och jag tror bara att Sekten kan besvara dem!

Vad gör jag nu? Skall jag åka hem till Diavolas hem och sätta mig utanför hennes dörr? Problemet är att hon bor i Älvsjö. Det har ju bara gått snart tre månader sen jag blev arbetslös men fortsätter det i den här takten så får jag väl min A-kasseersättning lagom till pensionen.




Kommentarer
Postat av: Koppen

Trist.

2009-02-01 @ 21:33:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback