Zig zag zug löste Bk Botta Matts målvaktsproblem

Match 4 för korplaget från Götelaborg. Till allas stora förtvivlan så hade Robban i målet lämnat återbud och den 8 man starka truppen denna Hedenafton stod och kliade sig i huvudet över hur vi skulle besätta den viktiga målvaktsposten. Alla tänkte samma sak; "bara det inte blir jag".

Eftersom Reichen kom sist till Heden fick han ta på sig en halvlek. Vi övriga som faktiskt var där tog till en gammal klassiker för att utse "vinnaren". På förhand tänkte jag friskriva mig själv, då jag stod i målet hela förra året men jag tänkte att en på sju, det kan ju omöjligt bli jag.

Hur lottar man ut en "vinnare" då? Jo, den gamla beprövade urvalsprincipen som grundar sig nån gång på 70-talet. Rätta mig gärna om jag har fel här...

Alla ställer sig i ring och med en fot framåt. När man kommit till zug väljer man att stå kvar eller dra tillbaks sin fot. Majoriteten står kvar, övriga har klarat sig. Till slut stod jag och Andblad ensamma kvar och en kluns skickade mig raka vägen till det förhatliga målet. Oväntat... NOT!.

Vi mötte Boys "N" Bär, som låg före oss i den jämna tabellen och det var ett löpstarkt mindre tekniskt lag. Unga grabbar som inte fattade att man blev trött när man springer. De checkade högt på oss och kom till en rad chanser och skapade hörnor. Men första målet kom på vår första hörna. En inövad variant, dvs Kalle drog in bollen på vinst och förlust i en låg och hård båge mot målet. I målområdet tog bollen på en motståndare som touchade snyggt bollen i nät.

Bk Botta Matts höll sina positioner väldigt bra, och de lägen som dök upp kunde jag med tur och skicklighet styra till hörna eller plocka ner och lugna ner spelet. Två riktigt bra räddnignar, om jag får säga det själv, hann jag med. Ett skott lågt vid stolpen täckte jag upp med ett sånt där tigersprång och jag låg raklång längs med målet och stoppade bollen precis (Läs: Jag hann lägga mig ner och nå bollen som gick en halvmeter bredvid mig). Men i mitt huvud var det landslagsmässigt. Det är det ju alltid.

Den andra räddningen var faktiskt bra på riktigt. Efter en hörna och lite kaos misslyckades vi rensa bollen åt rätt håll och bollen damp ner framför fötterna på motståndaren i princip på mållinjen. Jag låg redan ner efter en räddning och såg bollen strax bakom mig och den påbörjade benpendlingen hos forwarden. Ut med bommen och jag hann få handsken på bollen och höll emot hans petning/skott. Bollen låg kvar och han måste blivit rätt förvånad. Alla trodde att det skulle bli mål men ett hekto grus mellan knäskålen och skinnet ihop med en öm tumme talade för något annat. 1 - 0 stod sig halvleken ut.

Bra försvar från Drevhage, Andblad, Rickard, Mats och Reichen framförallt bäddade för ledningen som är så viktig. Hade försvaret varit en bild hade den sett ut så här:



Halvlek två och Reichen drog motvilligt på sig målvaktströjan och efter att ha sett mitt knä, även målvaktsbyxorna. Boys "N" Bär:s anstormning kom av sig redan i första, då luttrade gamla Bk Botta Matts spelare positionsspelade bort ynglingarnas värsta iver. Istället kunde vi sakta men säkert säkerhetsspela oss fram till en del chanser. På en av dessa chanser fick vi dagens prestation. På ett inlägg från kanten, som egentligen var lite för långt, kunde Kalle följa bollens väg över sig själv och med en
Ralph Maccio-hög cykelliknande spark, tog han den på volley och förpassade bollen i mål.

Boys "N" Bär svarade senare genom att trycka in reduceringen när vi inte lyckades rensa bort bollen. Nu toppade ynglingarna laget och försökte pressa på och det krävdes en rutinerad Krantz, för att nyttja en kontring och trycka in en vänsterslägga i mål. Arbetsro och hängande huvuden på motståndarna. När sedan dessutom Rickard tryckte in fyran med en vänster mellan benen på målisen, så var det klart. Underbart.

En mycket stabil seger får jag säga. Vi red ut stormen i början och fick det viktiga första målet. Passningspelet på den oerhört ojämna planen hade mer att önska men vi är täta hemåt. Det räcker på den här nivån. Sen har vi Kalle längst fram som jobbar till sig de mest jobbiga och omöjliga bollarna.

Nä, lite betyg kanske?

Zellén, 6,5 - Höll ju nollan i första och försökte hålla ihop mitten i andra.
Reichen, 7 - Deffen sköttes klanderfritt och lyckades nästan hålla sitt straffområde helt fritt från påhälsning.
Andblad, 7 - Generalen skötte deffen lysande, och skapade framåt dessutom.
Drevhage, 7,5 - Kungen i luftrummet och klokt agerande där bak.
Mats, 5,5 - Stabil första halvlek men var inte vän med bollen i slutet på andra halvlek.
Rickard, 7 - Ny bra match och nytt mål av den löpstarke Johansson.
Krantz, 6,5 - Mål igen och härligt driv med bollen... men rycket saknar vi än. Det kommer i nästa.
Kalle, 8 - Man of the match. Hans andra mål var världsklass. Jobbet lika bra och trots få bollar att jobba på slet han till sig målchanser.

Nu avancerar vi i tabellen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback