Bulgarien del 4 - Turistfällorna

Jag kan inte släppa Bulgarien helt än. Egentligen har jag tömt ut vad jag kommer ihåg i stora drag men jag måste bara nämna alla dessa turistfällor som uppenbarligen funkar. Det slutar aldrig att förvåna mig. Det måste vara brist på att det händer saker som får folk att göra de mest patetiska saker.

Jag ligger gärna still på stranden och läser en bok, spelar lite kort eller Backgammon och går upp och käkar en lunch när jag är hungrig. Jag behöver inte gå och ta en massage, åka nån bananbåt som åker rätt fram i två minuter och är skittråkigt. Inte ens när båten bestämmer sig för att väja lite lagom fort så alla dröser i havet så är det ens en gnutta kul. Där sitter alla patetiska turister grenslade över en stor varmkorv,  På din höjd kan du få en av grabbarnas smalben över ansiktet när ni trillar ihop i en hög i havet. Och det får du pröjsa några hundra för...

Skitkul!

Verkligen!

Det finns någon variant där du dras i fallskärm oxå. Har jag aldrig testat faktiskt men jag kan inte tänka mig att det är prisvärt.

Är det något jag faktiskt starkt ogillar, så är det när folk tränger sig på och ska sälja saker till dig. På stranden fanns det några sådana "försäljare" som skämde ut sig något fruktansvärt för att tjäna en slant. Jag tyckte det var pinsamt bara jag såg dem. Ok, så här var det: en kille med digitalkamera modell större gick runt bland folk och plåtade dem med sin kollega i bilden. Kollegan bar en spindelmandräkt i stil med Lisebergskanindräkterna, om ni förstår vad jag menar. Stora, luddiga och säkerligen enormt varma dräkter. Sen lämnade de ett flygblad i näven och hoppades att folk skulle köpa bilden.

Nä men om jag vill ha en bild på min flickvän med luddiga spindelmanshänder på henne, så vill jag nog fixa dräkten själv och helst vara i den i ett rum där ingen ser. Tanken på en svettig Bulgar som tafsar på henne känns sådär. Men det kanske bara är jag... vad vet jag?

Vidare kan jag berätta om det spännande tåget. Ja, ni vet sådana där tåg som åker omkring med vagnar som tar 4 personer eller fler. Du betalar alltså för att sitta på tåget och titta på sträckan du ändå går 10 gånger i veckan när du kollar av stan och shoppar. Värsta exemplet på turistfälla är att erbjuda något som redan är gratis. I detta fallet stan och hur den ser ut. Stort cred till arrangörerna som faktiskt lyckas fylla dessa tåg.

Olika varianter på turistfällor också är att forma din restaurang som något annorlunda. Vi såg två tydliga exempel på detta. Det fanns ett kafé som såg ut som Eiffeltornet och ett hak som var ett piratskepp. Jag får alltid nåt klingande läte i huvudet när jag ser en sån anrättning. Ni vet en sån där klocka som ser ut som ett gult kort. Alltså, man kan inte ha bra mat om man ska behöva locka folk med utseendet på restaurangen. Eller? Jag vågade fan inte testa hur som helst. Jag kan dock erkänna att jag tittade in i piratskeppet men längre än så sträckte jag mig inte.

Sist men inte minst, så försökte man med det äldsta tricket i boken. När man låg på sina solstolar, så trippade det runt en liten näpen dam som gjorde allt för att brösten skulle trilla ur urringningen som slutade någonstans vid naveln. Hon hade använt en stor dos Stomatol och hade fixat det mesta innan hon kom till jobbet. Hennes uppgift var att ta upp beställningar i baren som låg 10 meter bort. Jag antar att hon tog lite extra för att hon trippade de där metrarna. Men av alla grejor som erbjöds av turistfällor, så var väl hennes den mest tänkbara. Inte för hennes våpiga försök att blotta sig utan för att där slapp man faktiskt resa sig om man inte ville. Guld värt om man är på semester ibland. Nu var jag ju på "all increasing", så jag gick faktiskt de där metrarna själv för jag hade så dåligt träningssamvete.

Eller som de säger här nere i Bulgarien. Leva är inte gratis.

Lite kul när jag upptäckte att jag tydligen hade en liten rörelse i Bulgarien. Där kunde man ringa eller surfa för inte mindre än 70 % av något. Jag vet bara inte vad... Tror jag får kolla upp royaltyn som borde börja trilla in snart.



jag säljer ju inte mitt namn gratis!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback