Räkbåten i Göteborgs skärgård

Om ni nånsin funderat på att åka med räkbåten från Lilla bommen och inte kommit iväg, så kan jag berätta för er vad ni gått miste om. Båten är rätt stor med två våningar och kan säkert svälja uppåt en 300 personer. Ombord jobbar det ett gäng servitriser som dessutom underhåller med sång med jämna mellanrum. Du får lyssna till allt från Elvis till Carola. Ständigt denna Carola. Vad är det som gör att alla tjejer bara släpper loss så fårt en Carola-låt spelas. Det slår aldrig fel. När de här sjungande servitriserna och servitörerna anställdes så glömde de tydligen att försäkra sig om att de kunde mer än sjunga. För att ta betalt i en bar var det ingen som visste hur man gjorde. Jag satt i baren och tittade på "stjärnan" i showen (åtminstone tyckte hon det själv), när hon försökte få av en kork på en absolutflaska. Det tog henne exakt 1 minut och 39 sekunder (och med hjälp av en sax) att få av plasten och senare även korken. De fyra andra som stog och jobbade på båten vet jag inte vad de sysslade med men de tog inga order i baren och när "stjärnan" skulle upp och köra en låt till så fick törstande gäster vänta lite till.

Jag roade mig att titta på folk som åkte med båten. Det var förutom det gänget som vi åkte med ytterligare två stora sällskap. Ett med Dolly i spetsen. Han hade rosa peruk, svarta strumpbyxor och ett rosa linne under läderkjolen. Vi trodde först att han fyllde år men det var en annan tjej i sällskapet som gjorde det. Hon hette tydligen Anna och fyllde 30 år. Dolly var bara en aning översminkad men guldkavajen på en annan grabb i sällskapet var ändå mest iögonfallande. Hur man nu kan slå en rosahårig, läderklädd man i sina bästa dar... men det gick tydligen.

Det tredje sällskapet hade en 39-åring som skulle firas men jag kommer inte ihåg några från det sällskapet. De liksom bleknade bort i konkurrensen. Fascinerande att titta på människor ändå... I ett hörn satt ett medelålders par där mannen gärna ville vara med alla andra sällskap. Han gled omkring och tittade på alla och såg så där bortkommen och lite mesig ut. Hans fru eller vad det nu var satt lugnt kvar.

Båten åkte en tur på fyra timmar lite drygt och tog vägen om Styrsö bland annat. Oerhört fint där ute i skärgården men jag tvivlar på att jag kommer ta den där båten igen. 450 spänn för lite skaldjur och en båtbesättning som iofs kunde sjunga men som inte hade slagit igenom på Idol ändå för de hade inte den rätta looken... om ni förstår vad jag menar.

Det var fyra tjejer varav den redan nämnda stjärnan var blond med svarta slingor i håret. Och då snackar vi inte några slingor som någon hårstylist slängt ihop utan vi pratar oljefärg och några missade penseldrag när någon målat huset. Tjej nummer två gjorde tydligen någon slags premiärtur och hade inte samma röstresurser men tjej tre såg ut som att hon knäckte extra som seriemördare. Jag blev rädd när jag tittade på hennes ögon. Hon såg inte helt frisk ut. Så där religiöst överpositiv och ändå lite falsk. Förstår ni vad jag menar då? Skrämmande hur som helst... Den sista tjejen var faktiskt rätt söt och sjöng bra men när hon på finalnumret hade satt på sig sina glasögon så ryggade jag tillbaks. De (glasögonen) såg ut som ett par lärarglasögon, lite trekantiga med spetsen neråt om ni förstår vad jag menar. de såg ut som att de var tagna ur nåt rekvisitaförråd från nån billig vuxenfilmsproduktion (från den obligatoriska lärarinnanscenen.

Killarna, de var två stycken, såg ut som klippta och skurna för Idol. Båda hade looken, engagemanget men nån guldbiljett som man tydligen får i år hade de aldrig fått. Kanske en skrapad trisslott från Kishti på sin höjd....





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback