Diciannove (19)... eller buon weekend

Italien

Ny krönika från Stövellandet idag! ...fantasin är inte på topp idag... del 19 vassego!

Familjen har ju alltid varit det viktigaste i livet. Och det är ju också det kanske som jag saknar mest. Att kunna ligga på tv-soffan en söndag hemma hos föräldrarna i Pixbo medans mamma frågar om man skall ha lite mer glass. Eller en golfrunda med farsan. Eller en storasyster som när jag var ganska liten sa till mig: Peter, nu får du tuffa till dig lite. Gå och ta hål i örat! Jag menar, vad kan man annat göra än att lyssna på sin storasyster. Hon hade ju levt mycket längre än vad jag gjort och borde veta bättre. Det trodde jag i alla fall till mamma såg resultatet. Vet inte om ni har sett ögonen på en haj nån gång. Jag har bara sett dom på tv och så den där gången i köket då, tror det var sommaren 90 eller nåt. Kommer inte ihåg riktigt för jag har förträngt det där så gott jag kunnat... Men förutom allt det där självklara som familj och alla vänner man har och kebabpizza så saknar man också massa konstiga saker. Jag saknar måsskriken man kan höra i Götet ibland, jag saknar uteserveringen på Halta Lottas krog, dom nattliga promenaderna förbi Ullevi hem från stan på helgmorgnarna eller Augusts lyftning upp i bortre i Liseberg. Såna där saker som man inte kan ta med sig när man flyttar. Men det är också skönt att komma hem en helg och upptäcka att allt är precis som vanligt. Det är som man aldrig varit borta. Du kan gå ut från Nivå en kulen höstkväll 1999 och komma tillbaks 3 år senare och du kommer i stort sett in i samma diskussion. Visst är det både tragiskt och tryggt?! Jag satt på planet hem och vi flög över stan sent på kvällen. Jag satt vid fönstret och tänkte för mig själv hur ?litet? ens liv är. Hela stan fick plats i ett litet fönster på 30 ggr 40 cm. Så många saker som har hänt i det lilla fönstret. I övre högra hörnet bodde jag en kort tid med Koppen. I vänstra övre hörnet har jag lirat luciaturnering med Feskarn. I stort sett hela mittensektionen har jag glidit runt på en skateboard. Längst ner till vänster hade jag en date med en halvgrekisk tjej och i mitten till höger en date med en thailändska. Visst är det konstigt? Att jag hade en date alltså...

Samtidigt som det finns saker man verkligen saknar så finns det givetvis saker man klarar sig alldeles utmärkt utan. Dokusåper till förbannelse som man inte kan sluta titta på, Den 12356:e innebandy-träningen i livet i en sunkig Lindälvsskola, 34:e dagen utan solsken på hösten eller varför inte ?reklam-radio-hit-non-stop-i-45-minuter-utan-avbrott-men-dom-måste-säga-det-mellan-varje-låt-så-det-ändå-blir-avbrott? Sånt jag stör mig på i alla fall. 

Livet här nere går i vågor där topparna är mycket längre än dalarna. Dalarna är varje gång du måste handskas med nån typ av myndighet eller instans. Men det glömmer du fort när du rider på nästa våg. I helgen var jag ute på en favorit-restaurang med min kollega, hans flickvän och ytterligare en svensk som hade varit nere och jobbat i ett par veckor. Vi satte oss ner och jag hamnade med ryggen mot väggen och full utsikt över restaurangen. 8 meter bort satt en tjej som borde varit på tv istället. Det var miss Italia just då. Vi hann se lite på det innan vi åkte till restaurangen. Alltid trevligt med nåt att vila ögonen på. Hon hade med sig sin storebror också och dom satt och höll handen. Gulligt med tjejer som tar hand om sina bröder. Tyvärr skulle min utsikt förändras drastiskt visade det sig. In på restaurangen kommer två par. Det var ett yngre med en torr kille i min ålder. Han såg rik men tråkig ut. Perfekt för den här tjejen som var hans date/tjej/fru, jag vet inte vilket. Hon såg ut som en seriefigur i ansiktet. Liiiite för mycket smink om man säger så. Men hon var ändå ganska söt och hon kom ändå undan med det. I övrigt så var hon uppklädd till tänderna och vi misstänkte att dom kom från en närliggande teater. Bredvid den yngre killen satt Mr Tråkig senior. Lika grå, lika intetsägande och lika oförståeligt vad dessa män gjorde med dessa två kvinnor. För mamman till den alldeles för målade unga damen brädade med hästlängder sin egen avkomma. Jag såg inte skorna men hon hade ett par leopardmönstrade byxor (som i detta fallet kändes som det var det som drog åt sig minst blickar) Kommer inte ihåg kreationen om barmen men nåt uppklätt. Om dottern var målad så var mamman spacklad. Svårt att se ansiktsformen under alla lager. Gigantiska ögonfransar och hade hon bara lagt på lite mer vitt runt munnen så hade jag trott att det var en clown. Helt ärligt! Jag kunde inte hålla mig för skratt när dom passerade och som jag sa innan så satte hon sig mitt mellan mig och den moraliska miss Italia 2001. Det var som att byta skönheten mot odjuret. Inget höjdarbyte direkt. Inte ens Lars-Tommy hade gillat det.

FC Milanos träning har inte börjat än. Men vi har en alternativ försäsong. Lördagen hamnade vi på ett ställe som heter Rolling stones. En stor klubb med ett jätte stort dansgolv och med läktare runt om och ett gäng barer både nere och på övervåningen som låg runt dansgolvet. Det var rock som gällde vilket innebar en hel del roliga typer. En kille i spandex och med en Cure-frilla. Vet inte vad sångaren i Cure heter men en sån frilla var det. Han hade inte alla hästar i stallet den killen. Många sköna kreationer och höjdpunkten kom redan i kön. En kille helt i läder med nån slags genomskinlig plastskjorta och med en läderrem som satt fast i varje ankel som tillät honom att bara ta 50 centimeters steg. Göööör smart men då hängde ju hans flickvän med. Men det fanns gott om ?normala? folk också så det blev en rolig kväll. Dom har ett rätt underligt system på vissa ställen i Milano, så också på detta ställe. Du vår en plastlapp i handen när du går in. På den så är det rutor med tex 5 öl, 5 drinkar, 5 flaskor champagne osv. När du sen går till baren så klipper bartendern det du tar. Sen får du köa till en kassa när du går ut och betala alltihop. Där får du ett kvitto som du visar för vakten som släpper ut dig. Tappa bort lappen eller kvittot är inte att föredra. Jag har frågat många gånger till mina kompisar varför dom gör på detta oerhört krångliga och omständiga sätt men dom har bara ett svar. ??I?m sorry Peter.....we?re in Italia.? 

På söndag var det tänkt att jag skulle kolla Inter matchen med FC Milano gänget. Dom är Interfans hela bunten. Men istället drog jag och spelade golf med min kollega. Första paret i Italien är avklarat. Detta gjorde dock att jag missade första halvtimmen på kvällsmatchen Milan ? Fiorentina och två mål. Men det blev ju 5 mål till så jag skall väl inte klaga. Lite småkyligt att sitta i kortärmat på San Siro men målen värmde gott.  

Sverige klart för VM....underbart. Italienarna bryr sig mer om serie g resultaten men jag är lycklig.

Italienska / Svenska
la famiglia - Familjen
syster - sorella
Interista - en person som hejar på Inter
Milanista - en person som hejar på Milan
onda - våg

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback