Ad(dictive)

Jag älskar reklam. Nej... inte att det är 20 minuter reklam på en timmes tv-tid, utan reklam i allmänhet. Jag älskar att förföras, uttråkas och roas av reklam. Det är ju uppenbarligen fler än jag som fastnar för det. Jag kan fortfarande repliker från reklamsnuttar från över 10 år sen. Det började väl på bio innan tv helt besudlades men jag kan läsa en fyndig reklam på bussen eller på en förbipasserande spårvagn som kan få mig att le eller skratta. Eller som bara kan få mig att tänka till lite extra.

Jag gick en copywriterkurs på 15 veckor på distans för nästan två år sen i min transformering från systemutvecklare till producent. Jag fullkomligt älskade den kursen. vi fick uppgifter som var nästan uteslutande reklamuppdrag. Den första uppgiften vi fick var att hitta på ett namn på ett myrmedel och göra en annons till en facktidning. Vi fick skriva ett förord till en bok om choklad, göra reklam för takfärg, göra reklam för en pocketbok-prenumeration osv. Det kanske inte låter så märkvärdigt, men det var verkligen skitkul. Sitta och tänka fram en idé och målgruppsanpassa reklamen var hur kul som helst. Allt jobb publicerades på en gemensam site, där allas jobb och kommentarerna från lärarna kunde läsas igenom. Man fick ris och ros och tips på hur man kunde förbättra sitt skrivande och grymt lärorikt. Något som jag lätt hade kunnat tänka mig att jobba med.

Veckan när vi skulle göra reklam för takfärgen som bytte färg när den torkade (så man kan se att det är torrt) så var jag lite sent ute och slängde ihop en annons kvällen innan utan så mycket research och det visade sig att min idé var precis den som den "riktiga" reklambyrån använde i sin reklam. Lite pinsamt när lärarna trodde att jag sökt lite på nätet och snott deras idé rätt av. Kan väl säga att om firman som köpte den där reklamen hade kommit direkt till mig så hade de fått samma annons (nästan) för bara nån timmes tänk... hade väl säkert kunnat ta sådär en 30 papp utan att de skulle blinka...

Varför jag kom in på reklam idag var bara för att igår så såg jag reklam för Gott & Blandat på tv. De fullkomligt matade ut den på den tv-kanalen jag råkade titta på. Och vad sitter jag och mumsar på idag? Det var samma reaktion hos både mig och tjejen... båda utstötte ett åhhhhh. Och vi tänkte nog samma sak. VILL HA! Jag antar att reklamen har lyckats då! Grymt fascinerande! Jag vill oxå kunna göra så bra reklam.

Reklam är inte bara dåligt faktiskt. Man hinner hämta tvätten, borsta tänderna, packa träningsväskan och glömma av vad det var man tittade på innan den är slut.

"En Cab!"
"Det finns bara ett sätt att stoppa den....."
"Because you're worth it!"


Kommentarer
Postat av: Tobbe

Probably the best beer in the world

2007-01-26 @ 09:56:48
Postat av: Koppen

Det finns stunder i livet som man alltid har kvar, Det finns dofter och smaker som man spar. Men när dörren står öppen fylls gemenskap för fler. Kom till McDonalds vi ger mer.

2007-01-26 @ 18:39:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback