Avaritia

Idag kunde jag ha valt en mängd dödssynder men nu har jag bara Girighet, Avund och Vrede kvar att avverka innan den perfekta veckan är avklarad. Svårt val. Jag kan till exempel inte se var jag skall hitta vrede nånstans. De som känner mig vet vad jag pratar om. Jag är väl inte direkt känd för mina humörsvängningar och vredesutbrott... trots det italienska blodet som rinner i åtminstone halva kroppen. Inte urtypen av en italienare alltså...

Men ett val skulle jag naturligtvis göra och Girighet ligger nära till hands. I girighet kan oxå läggas habegär eller snålhet. Jag kan inte kalla mig själv snål, det går bara inte. Habegär däremot... habegär is my middle name! För er som känner mig riktigt bra så vet ni om att jag är en shopoholic. Jag är mannen som när jag skall följa med en kompis som skall köpa nåt alltid... och jag menar verkligen alltid, får med mig mer än kompisen. Jag är totalt helt j-vla hopplös. Att gå på stan utan en kasse i näven är för mig nästan en omöjlighet. Jag har faktiskt kommit på ett knep för att dämpa det värsta habegäret och det är att ta med en väska och gå och bära på. Det funkar förhållandevis bra faktiskt. Sen att krediten är körd i botten har ju sin inverkan oxå. Och idag fick jag restskatt på 2000. Yipiee! Perfekt timing!

Det där med shoppingådran sitter nog i släkten där åtminstone hälften håller på med kläder i nån form. Syrran, morbror och alla hans tre pojkar, dvs mina kusiner. På nåt sätt så väcktes väl intresset där kanske. Jag vill hävda att det är för att bejaka mina kvinnliga sidor... eller nåt... Superbia kanske...?!?

Men habegär är väl inte bara materiellt. Det kan handla om annat oxå. Ta till exempel att må bra. Är det inte det vi strävar efter varje dag? Även om vi ofta glömmer av nuet för att vi väntar på nåt längre fram. Vettiga ord som jag fick av Stenis igår när vi hängde på Bryggan (passande smeknamn för Bryggeriet i tider som detta). Och det är verkligen sant. Idag var en sån dag som jag har passat på och njutit av fullt ut. Efter jobbet åkte jag och hämtade upp mat på Pasta plus och åkte hem till morsan och farsan i Pixbo. Jag och syrran bjöd mamsen på mat som födelsedagspresent. Njutning! 4 sorters pasta med oliver och bröd. Sen var det hockeyspel (det gamla klassiska från början av 70-talet där man inte kan åka bakom målet) med Elliot, min systerson. Oliver, lillebror till Elliot, snodde spelare och puckar och vred lite på spakarna och var mer än nöjd med det. Han kan bara säga mamma, pappa, ja och nej och nåt enstaka ord till men det framgick med all tydlighet att han tyckte det var riktigt kul att sno pucken från bordet. Jag garvade rätt gott åt det med. Njutning igen!

Imorgon är det ny match i Mölnlycke om det inte är avstängt till hallen. Stor risk för det faktiskt. Match, sen eventuellt julfest på jobbet om jag orkar efter urladdningen. Vi får se. Kan bli en kul match imorgon när Isaac, Bagarn, Matte, Kalle och William bildar en femma imorgon. Kan bli tufft för Halläningarna från Veddige. 20.00 är det matchstart.

Nu är det bara Vrede och avund kvar... hur skall jag få in det på de nästkommande två dagarna? hmmm... jag får sova på saken!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback