Super Söndag Liseberg (SSL)

Eller? Kan det bli en klang och jubel-föreställning från Vidars mannar idag. Många klagar på stämningen i Lisebergshallen, och jag med stundtals. Men jag älskar att gå helt upp i en match. Jag har svårt att sitta och prata för mycket under en match. Jag vill insupa hela föreställningen som bjuds nere på plan. Sen om det är 125 eller 2000 på läktarna spelar inte en avgörande roll för mig. Även om det naturligtvis är betydligt trevligare om det är storpublik. Det säger ju sig själv. Men det jag säger är, att jag kan njuta en match, även om det är skralt på läktarna. Jag kan njuta av en match, där underhållningen är låg. Även då kan jag njuta av en passning eller en perfekt brytning.

Att Pixbo, med så många hundra medlemmar, inte lyckas locka dit ens sina ungdomslag i större bemärkelse tycker jag är märkligt. Pixbo har haft i det närmaste monopol på högsta serien i den här stan. Hur kan folk inte vilja gå och titta? Ok, jag köper att om man inte hejar på laget, så sjunker underhållningen drastiskt. Men om en spelare, som t.ex. Henrik Quist, går på åtmionstone halvfart, så är det det bästa som erbjuds i den här innebandystan. Hur har Pixbo inte lyckats få folk till arenan är för mig en gåta. Är det för höga biljettpriser? Nej, det borde inte vara det. Är det snarare att folk är vana att gå in gratis eller pröjsa 40 kr för en elitmatch i innebandy? Ja, kanske. Kulturen att det faktiskt kostar att titta på högsta serien i en idrott, även innebandyn, har nog inte satt sig riktigt än. Men titta på kvalitén på bandyn, även om det är en medioker match. Den har förbättrats avsevärt, om man tittar på farten, tekniken och taktiken. Och då jämför jag med för 10 år sen när jag själv spelade där.

Vi har en sport som är den näst största i Sverige. Det är dags att vi inser hur stora vi är och behandlar sporten som den förtjänar. Åtminstone jag är barnsligt förtjust att det är innebandy på tv på måndag. Det känns fortfarande overkligt faktiskt. Märkligt eller hut?

Idag blir det äntligen match igen. Capeiro Täby, med bekante Sundbom på banan. Ska bli kul att se vad de alltid lika oberäkneliga CT kan bjuda upp till. Jag hoppas på en underhållande match. Sen kan jag leva med att Pixbo bara vinner med uddamålet...

Syns i Lisebergshallen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback