Ett vykort till dig

Jag har genom alla år som jag rest, letat efter vykort. Jag har alltid varit dålig på att skicka dem, men på senare år så har jag kommit på ett trick för att få iväg ett vykort då och då. Det är ju alltid trevligt. Nu är det inte alltid det funkar hela vägen men som tur är så lever vi ju i 2000-talet.

Om du har gått på en turistgata någon gång, så vet du vad jag menar när jag säger att det finns vykort och det finns vykort. Utbudet är ofantligt och varierande. Det sträcker sig från den nakna pinuppan som står halvvägs i vattnet eller nyrullad i sanden till de klassiska åsne-korten. Det finns ALLTID åsnekort. Märkligt hur alla länder vill framhäva att just de minsann har dessa lågt rankade djur. Det kan vara hyfsade fotomontage på olika stränder och växter eller en kaktus formad som en snopp. Som sagt, variationen är ofantlig.

Min fascination för vykorten började någonstans på Mallis för lite mer än 10 år sen. En fix idé om att hitta det fulaste vykortet jag bara kunde. Eller det konstigaste. Jag tror jag skickade ett sexpacks-omslag. Ni vet kartongen som sitter runt ett 6-pack öl. Det revs upp i bitar och skickades till diverse polare. Det följdes upp av ett par upphittade sandaler i plast, modell 4-åring. Nån familj hade glömt kvar sandalerna och kvar satt vi med några frimärken över. Inte går det väl att... Posten skulle väl aldrig...

Jodå, En sandal landade på jobbet. Frimärket tejpade jag fast på remmen som sitter över foten och meddelandet "Solen är full och jag skiner" skrevs på undersidan av sandalen. Den andra sandalen anlände till en Herr Berntdson utan några som helst problem på svenska postverket. Lite kul. Henkan svarade med en liten plastödla året därpå, som hade ett hoprullat meddelande i gapet. Snygg replik. Men från udda vykort blev det alltså det fulaste vykortet.

Jag har skickat några åsne-kort till diverse kompisar genom åren.

När jag var i Bulgarien hittade jag oxå två mycket sevärda kort. Jag köpte frimärken och allt men glömde helt av dem. Jag hittade ett häromdagen, så nu tänkte jag nyttja dagens teknik och skicka det till er genom denna blogg. Skriv ut det och skriv ert eget meddelande! Sätt upp det på kylskåpsdörren och känn värmen när du tänker på att jag tänkte på dig... eller ja... nåt åt det hållet. Så från mig till dig! Ett vykort:


Ingen åsna men...

...och bara för att bevisa att jag faktiskt köpte frimärken, så titta i hörnet uppe till vänster:



Varsågoda! Jag kan lägga med ett standardmeddelande oxå, för er som har dålig fantasi.

"Hej hej!
Här är det jättevarmt och de kalla ölen ger nödvändig kyla. Imorgon skall vi åka till den stora stranden. Hälsa hem."

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback