Ritorno d'Italia!

Efter ett lååångt uppehåll från Italien så måste jag få in lite positivare inlägg. Så här kommer del 21 i serien från Milano...

Italien

Ventuno - eller: Kalla mig coach!


Vill du vara så där riktigt cool, häftig, inne eller vad du nu vill kalla det så skall det tydligen bäras en väst. Det har ALLA killar som dessutom glider runt I solglasögon trots att solen är lika borta som den midjekorta kavajen. Trots att regnet trillar ner, i för mig den ovanliga riktningen, uppifrån och ner, och inte som hemma I Götet, från vänster till höger eller alternativt från höger till vänster. Det är komiskt, nej, tragikomiskt att se dessa killar och för all del också tjejer (måste ju tänka på jämlikheten) när dom måste sätta upp glasögonen i pannan för att överhuvudtaget hitta ut från bussen eller titta på klockan eller nåt annat. Men en väst sitter det allt som oftast på. När sen det hetaste märket, kan inte namnet, har en norsk flagga på sig blir man ju mörkrädd. Tydligen är det nån norsk designer som vill sprida lite "seijern är vår"-stämning och har lyckats över all förväntan. Norsk hurtighet, vars största bidrag till modet innan detta är dom stickade lusekofterna, i kombination med Italienskt mode, vars största bidrag till hurtighet är Marco Pantani. Kanske inte det första man tänker på. Trodde att jag äntligen skulle slippa se alla dessa röd-blå-vita hån som sticker i ögonen på vilken svensk sportfantast som helst efter allt stryk vi fått av våra kära grannar västerut. Så norge sammankopplas med ett klädmärke för mig här nere. Det är kanske bättre än vad vi svenskar är för italienarna. Svedesi (svenskar) är det allmänna ordet för tändstickor. Fick det förklarat för mig att det berodde på att vi har ju så mycket skog i Sverige och allt är ju gjort i trä. Så "Passa me il svedesi" betyder tydligen inte "kan du ge mig svenskarna". Skönt det! Jag blev lite orolig där ett tag.


Tvättmaskinen går för högvarv. Min nya ögonsten som inhandlades och installerades i förra veckan har nästan tjänat in sig själv redan. Men då var det väl innan semestern som jag tvättade senast. Första kvällen med installerad tvättmaskin var jag inte klar förrän runt 02.00 så jag blev nån halvtimme senare till jobbet än vanligt. Var inte där förrän 10.45 morgonen efter. Förra veckan slog jag nytt personligt höstrekord och var där redan 09.15. Höst och höst förresten. Det blev ganska kallt ett par veckor men senaste veckan har varit varm. Det var väl sådär en 20 grader i morse...hmmm...förmiddags när jag var på väg till jobbet.....i kortärmat och med jeansväst. Mulet men varmt alltså.


Såg en lista gjord av och publicerad i GQ om vad som är bäst med Italien. Francesco Totti kom på 4:e plats! Fattar ni då hur fotbollstokiga dom är? La dolce vita vann följt av Lenardo Da Vinci och Ferrari. Lite oväntat kom Miss Italia bara på 18:e plats tätt följt av Giovanni Trappatoni. Snacka om ytterligheter.


FC Milano har många nyheter i år. Träningsmängden har ökats med 100 %. Vi tränar numer 2 gånger i veckan. Även om jag misstänker att det bara kommer bli en gång längre fram. Vi har ett nyförvärv i Valeria och vi har en ny spelande coach. Som coach kan jag väl försöka lära dom vilken ände av klubban som skall vara upp och hur man skall skjuta och så för det är på den nivån. Tro inget annat. Hade en 10 minuters privatlektion med Valeria om hur man skall skjuta. Men man får ju anpassa sig till situationen och första helgen med matcher är mindre än 3 veckor bort. Hörde på senaste träningen att det antagligen är nånstans söder om Rom vi lirar. På tal om Rom, det påstås att Rom inte byggdes på 7 dagar. Jag är nästan säker på att FC Milano inte byggs på 7 månader men och andra sidan så tror jag inte de andra lagen är särskillt heta heller. Skall bli kul och se vad vi kan åstadkomma. Jag räknar dock inte med några tränaranbud från Sverige förrän kanske nästa år...


väst - panciotto

heja Norge - forza Norvegia

tvättmaskin - lavatrice

det ljuva livet - la dolce vita

tränare/coach - allenatore


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback