Ogni maledetta domenica

Titeln på det här inlägget betyder på engelska Any given sunday. En riktigt bra rulle med Al Pacino. Och passande nog är det just en sån söndag idag. Jag har den dvd:n inköpt i Italien. Hade ingen tv där nere så jag handlade några filmer och kollade på datorn. Just nu längtar jag lite ner till kompisarna där nere. Det var länge sen nu. Ni får läsa lite mer om det längre ner...

Det blev ingen träningsmatch för mig... ryggen satte stopp. Segt men jag hoppas jag kan testa imorgon och kämpa för en plats på lördagens bortamatch mot Skoghall. En match jag inte vill missa. Vinner vi där har vi skaffat oss en mycket bra läge inför de sista åtta matcherna av serien. Förlorar vi är racet jämnare än nånsin.

Såg Henke Larsson debutera i Manchester United. Han såg lika självklar ut i anfallet som vilken värdsstjärna som helst och när han satte dit 1 - 0 så var det nästan så man fick ståpäls faktiskt. Coolt att en allsvensk spelare fortfarande kan gå in på den nivån... Fast det är han väl tämligen ensam om iofs.

Vi är ett kompisgäng som brukar träffas och kolla fotboll, åka på fotbollsresor och bara gå ut och käka ibland. Vi försöker ibland få till nån träff men det är nästan löjligt vad svårt det är att hitta nån dag när alla kan. Det är liksom första lördagen i maj 2008 som gäller... sjukt.

Får skylla mitt skrala bloggande på att jag hellre tillbringar tid med min flickvän... jag är ju inte van vid att ha någon så jag får ju passa på nu! :-) Hon har dessutom fått mig att lägga om tiderna rätt rejält. Hon går vanligtvis upp mycket tidigare än mig så numera lägger jag mig flera timmar tidigare än innan. Börjar helt plötsligt inte känna mig trött på dagarna... kanske borde tänkt på det själv tidigare?!? Men som sagt, bloggtiden har i praktiken försvunnit i utbyte mot sömn...

Läste nånstans att i en blogg skall man inte skriva för långa inlägg för att folk inte orkar läsa... fan. Då kan jag lika gärna lägga ner det här... jag kan nog inte skriva så kort!

Italien ja... tänkte bjuda på lite återblickar från min tid i Italien. Jag skrev nåt som kan liknas vid en blogg redan då (2000/2001) på Pixbos hemsida men jag tänkte lägga ut några av dessa igen. Mest för mitt eget minnes skull.

Varsågoda här kommer första krönikan från Vinets och fotbollens Italien! (detta bara för att förstärka min oförmåga att kunna skriva korta inlägg...)



Välkomna till en ny liten följetong på pixbo.se signerad Peter Zellén. Min tanke med den här serien av artiklar är att få en bild av innebandyn från distans. Hur mycket kan jag hänga med i snacket och sen även utveckla det jag skrivit om ”dagens match” i programbladet. Så om ni vill så får ni ta del av mina tankar och funderingar och en och annan historia om vad som händer här nere. Mycket innebandy, lite fotboll, lite mat och lite extra skulle man kunna säga.  

Som en sann Milan-fan så tog jag mig en lång tankeställare på hur jag kunde stötta mitt lag så bra som möjligt. Det tog inte lång tid innan jag kom på den briljanta idén att maila ner till vårt kontor, där jag jobbar, (Cell Networks) och fråga om de hade nånting för mig att göra där nere. Och visst hade dom det. Så nu sitter jag här och jobbar i Milano 15 – 20 minuters gångväg från San Siro....eller templet som chefen här nere kallar arenan. Har bara hunnit vara på en match hittills, den mot PSG i champions league. Och efter den matchen tror jag att jag har hittat min plats på jorden. Det är inte Häcken – GAIS på Rambergsvallen inför 1500 personer där Pelle Blom kastar inkast. Nej, det är Nesta, Veron, Totti, Battistuta, Maldini, Schevchenko  inför 60 000 – 85 000 galna italienare. Jag satt i ena kurvan på matchen och vid varje avblåsning eller felpass så tittade jag ut över läktarna. Det var som att vara på en stor kongress för dirigenter. Alla viftade som om man körde Beethovens 9:e med den skillnade att det var den nymixade versionen som är 220 bpm (beats per minute). Sen var språket, som i vanliga fall är världens vackraste, inte av denna värld. Även om jag inte förstod ett enda ord så rodnade jag när dom spottade ut sina svärord. Det ena grövre än det andra.  

Så fotbollen är helt ok här nere. Men det är inte det enda. Maten är ett kapitel för sig och kaffet...oj oj oj. Jag är ingen kaffedrickare....förrän nu. Att det sen vimlar av vackra italienskor här nere och att jag blir kär minst 5 gånger per dag försämrar inte direkt min inställning till livet här nere. 

Så, trots allt detta hade jag offrat ett finger för att få titta på Pixbo Wallenstam – Balrog. Jag har inte sett Balrog i år men deras finnkedja har varit mer dominant än HAJ-kedjan var för två år sen. Åtminstone poängmässigt. Vad säger man  om Kohonen. Årets rookie-pris har väl aldrig varit så givet! Tack vare finnkedjan har dom klivit fram och tycker jag blivit störst favorit till att ta hem guldet i år. En sån matchvinnare kan betyda oerhört mycket. Matchen betyder kanske inte liv och död för nåt av lagen eftersom båda redan är klara för slutspel men att placera sig på en så hög placering som möjligt kan visa sig betyda mer än ni tror. Det är viktigt att få välja rätt lag vid rätt tid. Det känns ju något lättare att ta sig an Nerike i en kvartsfinal än ett regerande mästarlag som slår lite ur underläge. Jag får rysningar när jag tänker den tanken. Att sen nita dit Balrogarna skadar ju varken självförtroendet eller redan nämnda placeringsjakten.  Matchen mot Kista/Järfälla känns lite svalare helt klart men K/J slåss med näbbar och klor för att ta den sista slutspelsplatsen. Och som sagt, poängen behövs för placeringsjakten. Så nog blir det en match med slutspelskaraktär.  

Det här får avrunda min krönika för idag men jag tänkte ge er några bra italienska ord som jag lärt mig.   Svenska         -                  Italienska 
Boungiorno                       Godmorgon/Goddag
Ciao                                    Hej
Spaghetti                           Spaghetti
Arrividerci                          Adjö
Tutti                                    Allihopa 

Ciao tutti!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback