Topp 3 fulaste bilarna

Igår stod jag mer eller mindre hela dagen i kassan på Klubbhuset. En ny erfarenhet. Det har blivit så grymt fint i butiken och alla som är intresserade bör titta ner vid tillfälle. Ta en kaffe och tjöta innebandy om inte annat...

Jag och ordvirtuosen David Jansson, som även han är "Klubbhusare", började av någon anledning prata fula bilar. Jag kommer inte ihåg om det började när vi såg en Volvo C30 eller hur det nu var. David vurmade för alla de designers som tog fram fula bilar och undrade lite försynt om man gjorde dem fulare med vilje för att vi skulle se att de var billigare. Antagligen är det så, bara för att vi ska sukta efter de dyrare och uppenbarligen mer stilrenare bilarna. Eller?

Jag skall göra min egen lista, som ni gärna får kommentera och komplettera med vilka ni tycker är fulast. Så här ser det ut:

På en hedrande tredje plats hittar vi en fransos med en missbildad bakruta, nämligen en Renault Megane. Yiaiks!:


En (inte) hedrande andraplats tas med lätthet av den här gula krabaten. Den spottades utanför Klubbhusets varuintag. Ford KA. Engelsmännen kan göra fula bilar oxå. Stilpolisen står helt handfallen och letar efter dolda kameror när han ser den här...:



Första priset tas faktiskt av mina landsmän som är kända för god smak. Kanske just därför som de seglar upp i topp när de tar fram en riktigt ful skapelse. FIAT Multipla ger allt annat än orgasmer... Den här kan man skrämma barn med. Let's give it up for FIAT!:



Sverige/US är inte helt oävna de heller. C30 är något så ovanligt som en bil som ser ok ut från tre vinklar. Det är när man råkar passera den bakifrån som man får krupp och hoppas att den inhyrda designern bakom den här skapelsen hyrts in från något lågbudgetland. Förmodligen är det så. Men svenskamerikanen C30 tog sig inte ända in på listan men den får leva med att vara en bubblare.

Kommentarer
Postat av: David Jansson

Haha. Så fantastiskt.



Renault Megane: Som en likista som försöker härma en trendig mäklare som förespråkar "lägenheter utan 90-gradiga vinklar".



Ford Ka: Som glömde lägga till -tastrof i namnet.



Fiat multipla: Som egentligen tillhör Mir.

Postat av: Erik

megane blev faktiskt vald till årets bil för något år sedan! :S Juryn tyckte att det var en "kaxig bakdel" typ :)

2008-09-10 @ 20:30:11
Postat av: Zellén

Årets bil? Har för mig att Skoda vunnit den där utmärkelsen oxå nån gång... Säkert Multiplan oxå. Det är när designen är så svår att ingen förstår den som den kan gå långt. Hatten av för Megane då... Lite som Kejsarens nya kläder, om jag får säga vad jag tycker. Men det är ju jag det.

2008-09-11 @ 00:31:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback