Stilpolisen säger

A bad hair day - är ett begrepp som man hör i många filmer. Det innebär att man helt enkelt inte får till frisyren den dagen. Det spelar ingen roll vad man gör. Den där virveln går bara inte att forma om. Nu drabbar det ju knappast mig men ni fattar vad jag menar. Det där begreppet kan ändå på något sätt sammanfatta en känsla som man får ibland.

Genom att byta ut 'hair' mot något annat, så är det ändå ett mycket användbart uttryck eftersom alla (nästan) förstår vad man menar. Testa att byta 'hair' mot t. ex. 'work', 'clothes' eller 'food'. Ni fattar va?

Just kläder är lite intressant. Jag tycker det är väldigt intressant och kan stå rätt länge och välja vad jag skall ha på mig även om det i 99 fall av hundra blir ett par jeans och en piké/skjorta. Men jag har inte vita tubsockar till shorts, inte bruna sockar till svarta byxor osv. Listan kan göras lång... Ändå kan man ha en bad clothes day när man tidigt en morgon tar fel strumpor. Färgkombinationen, som man inte såg i det mörka sovrummet den arla morgonstunden, blev helt fel och i de fallen kan jag inte sluta tänka på det under dagen. Sjukt eller hur?

Sen finns det faktiskt de som har ett bad clothes life. Ibland blir man mörkrädd. Såg en herre igår på väg till jobbet. Jag gick bakom honom och hade gott om tid att studera/förvånas/häpna över hans klädval denna soliga Göteborgsmorgon. Uppifrån och ner, så hade han en normal skjorta med en ljust beige jacka. Inga konstigheter även om snittet på jackan hade så mycket mer att önska. Men till detta ett bälte som syntes allt för väl då jackan naturligtvis var liiiite för kort.

Bältet, ett skinnbälte som var ljust. Lite för ljust. Fula sömmar och jag har inte ord att beskriva det. Bältet satt i ett par ljust beiga byxor som naturligtvis var av en helt annan beige färgskala än jackan. Hur är det möjligt? Men det var det. Kombon beige/beige kan alltså vara helt fel. Som grädde på moset så var byxorna en hel decimeter för korta och visade de bruna skorna som på något sätt fullbordade mannens uppenbara brist på färgkänsla. Bruna skor är alltid rätt, om det är till stiligare kläder och innan kvällstid men det kräver rätt nyans av brunt. Det är ett kapitel för sig...

Stilpolisen säger: -"Ahhhhhhhhhhhhhhhhh.... jag kan inte se!"

Jag återkommer med fler stiltips när andan faller på!  Då skall jag försöka få bildbevis oxå.

Kampen för en stilig värld går vidare...

Kommentarer
Postat av: Pillan

Herregud,,,,,du har ju en ny karriär där! Starta en modeblogg vet jag och slå alla med häpnad med dina visdomsord. Men det är sant att man ibland förundras över folks klädsmak. Jag har sett kvinnor i leopard sparkdräkt o blåtonat hår...men det var på Palace så det kanske är ok där :-)

2008-05-27 @ 10:23:05
Postat av: Niklasadine

very intersting site ..congratulation..


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback