Alla kör som idioter utan jag

Ibland känner man sig som den mest exemplariska bilburna medborgaren i det här avlånga landet. Det är inte ofta men ibland så händer det faktiskt. Man ser så mycket folk som gör sådana konstiga saker och som visar upp sina (o)färdigheter totalt öppet. Mitt bland allmänheten. Vem släppte ut dem egentligen?

Jag  har inget direkt typexempel men lite mer såna där vardagsidiotiska händelser. Om jag säger bilkörning, så har nog de flesta tusentals exempel på mindre smarta manövrar som bättre och sämre bilförare har utfört.

Igår t. ex. så förundrades jag över en bil som låg framför mig på vägen hem till Göteborg från Kungälv. Det är en 110-väg som vid Angeredsbron skiftar till 90. Varför jag reagerade på bilen överhuvudtaget var därför att den körde om mig och la sig preciiiiis framför.

Jag höll mina modiga 115 km ungefär och blev smått irriterad när bilen blåste förbi i 125 och slängde sig in precis framför nosen och släppte gasen ner till uppskattningsvis 105.

Why?

Bilen hade legat bakom mig ett bra tag och det var inte direkt tjockt på vägarna. Märkligt. Till slut tröttnade jag på att ha den 105 km snabba bilen framför mig och jag körde om tanten/kärringen/damen/kvinnan (välj själva). När sedan vägen ändrade till 90 saktade jag in till 95/100 någonting och då kom samma bil blåsandes förbi i minst 115.

Varför i helvete?

Varför kör vissa 90 på 110 väg men ökar till 110 när det blir 90? Jag förstår fan inte. Kan någon förklara?

Det är samma sköna udda fenomen när bilar som bara måste ligga i 30 på 50-väg ändå inte stannar för gående på övergångsställen. När man kör så långsamt så tror man ju att de skall kunna hinna se om det kommer en gående på ett övergångsställe. Men inte då... Märkligt. Sen när det blir 30-väg förbi en skola så ligger de helt plötsligt i 60. Ja ni vet exakt vad jag pratar om! Det finns många dåliga förare. Det kan jag åtminstone konstatera.

Var tillbaks uppe i Skatås ikväll. Idag tog jag inga chanser och sprang milen det riktiga hållet. Den med mest nerförsbackar... Det är i och för sig svårt att hävda att den har mer nerförsbackar åt det ena hållet när starten och målet är på samma ställe men testa så märker ni. Idag fick jag en kille framför mig som malde i bra tempo. Jag kom ikapp honom i första stigningarna och hängde på. När det sedan började gå nerför gled jag förbi och kände mig rejält nöjd. Mer bett i benen denna dag, då jag hade vilat mig i form i helgen. Men med två km kvar i stigningarna upp kastade jag en blick bakåt och där var han igen. Fan. Han gled förbi och bort bort bort. Helvete. Helt plötsligt blev jag två nivåer tröttare än tidigare men släppte honom aldrig ur sikte. I mål var jag bara meter efter och tyst för mig själv tackade jag honom för draghjälpen. Om nu det stämde med 55 minuter senast, så förbättrade jag mig med 8 minuter. Vänta nu... 8 minuter? Låter lite otroligt. Det kan inte tagit 55 senast eller?!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback