En bristning i mängden - Bk Botta Matts ångar på

Segertåget fortsätter för den rödklädda maskinen à la CCCP:s fantastiska hockeylag. Inte ens ett snöpligt baklängesmål i första minuten kunde sätta käppar i det välsmorda BK-hjulet.

På en plan som såg ut som en bortglömd sandlåda från 87, började matchen mot Galacticos igår vid 19.45. Den lilla planen som en gång var rätt jämn, hade trampats upp och såg ut som en okrattad cirkusmanege. Ändå var känslan inför matchen bra och vi hade på pappret ett starkt lag. Debut denna kväll för Staffan Johansson, som haft fotproblem och inte kunnat vara med förut. Utöver Staffan så hade vi Andblad i målet med ömmande benhinnor, Drevhage och Reichen på backan, Krantz, jag själv och Eddie på mitten och Kalle på topp. Sålunda en avbytare, vilket är mer än vanligt.

Första målet dröjde alltså inte länge. En ofarlig boll lyftes hemåt och hela backlinjen stod runt bollen och väntade på att Andblad, som inte hade blivit varm i kläderna, skulle gå ut de fyra stegen det krävdes för att plocka upp den studsande bollen. Alla tre vände sig om och väntade... problemet var bara att det gjorde Janne med och istället kunde en förvånad Galacticosforward jogga fram lite halvhjärtat och helt plötsligt inse att han hade både boll och friläge. En klassisk bredsida senare ville Janne sjunka genom den på ytan lösa men i botten stenhårda planen.

Bk Botta Matts anno 2005 hade troligtvis blivit lite stirriga efter den starten men numera var det bara en axelryckning och så körde vi vidare. Det dröjde inte heller länge innan Kalle la upp bollen för hörna och pricksköt på huvudet på en framrusande Drevhage som knoppade in kvitteringen. Sen hanns även 2 - 1 med av Krantz efter ett skott utifrån. Ordningen var återställd och ett piggt Galacticos med 3 avbytare tappade helt fattningen och orken. Nu blev det inga fler mål i den första halvleken och det enda som hände förutom ett gäng målchanser, var att min baksida lår brast för femtielfte gången. Stor suck. Jag fick se sista minuten från avbytarbänken.

I andra halvlek ställde vi den lytte i målet och istället fick en ruggigt spelsugen Andblad äntligen släppas ut på grönbete. Janne sprang, dribblade och passade som den Elsborgare han är. Efter ungefär en halvminut av den andra halvleken, kom ett långskott från Galacticos. Bollen studsade någon meter framför mig och den säkra plockningen blev nästan till årets tavla, då bollen dog på en grushög. Med andan i halsen såg jag bollen försvinna under mina händer och mellan mina ben men en klack hann jag få på bollen som styrde ut den till hörna. Ren tur i oturen.

Närmare mål än så kom aldrig Galacticos. Trots att jag knappt kunde röra mig så var det bara plockpotatis som ramlade in i mitt straffområde. Istället kunde BK Botta Matts punktera matchen i den andra halvleken. Först ut av många målskyttar var Kalle. Han gjorde först 3 - 1 och sedan slog han ännu en hörna som en försvarare styrde in i eget mål. Janne och Eddie gjorde var sitt mål och 6 - 1 var i underkant. Jag har aldrig sett 9 utespelare stå så still som Galacticos spelare gjorde. Inte konstigt att de ligger där de ligger i tabellen.

Betyg idag är en angenäm uppgift. Många bra insatser och när motståndet inte var det tuffaste kunde de flesta spela ut:
Andblad, 7,5 - Får faktiskt ta på sig målet men var sedan magnifik med ett mål som kröning av matchen.
Staffan 6,5 - Stod rätt men tog några felbeslut ibland i uppspelen. Förståeligt i debuten.
Drevhage, 9 - får citera Svennis: -"Möcke, möcke bra". Man of the match, med snyggt nickmål och stor spelgjädje.
Eddie, 8 - Stabil bakåt och inga misstag vad jag kommer ihåg. Fick oxå kröna sin match med ett mål.
Reichen, 7, hade svårt att bemästra den studsiga planen tidvis men jobbade hårt.
Krantz, 8,5, visade härlig teknik och en av få som gjort mål på långskott. Sköna vrickningar och spelförståelse.
Zellén, 6,5 - slog bort för många pass som skulle friställt Kalle. Höll ändå nollan skadad så ett godkänt ger jag mig själv.
Kalle, 8,5 - Mycket bra hörnor, ett och ett halvt mål och bra bollbehandling som vi har vant oss vid.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback