Vuxengodis

Vi pratade på lunchen idag om allt möjligt sådär som man brukar göra. Vi pratade full HD, blueray, hus i Krokslätt och plasma kontra LCD. Ja ni vet hur det brukar vara... En timmes lunch kan gå väldigt fort ibland. Samtidigt som vi satt där och pratade tittade jag bort förbi receptionen, där en målare höll på att spackla och måla över den stora Mandator-loggan. Snacka om symbolik. Den 1:e april byter vi till Fujitsu Services.

Det finns en mängd gamla väggmålningar på kontoret. Det är vägskyltsliknande symboler med tillhörande text. Köket har naturligtvis vägskylten för matställe. Ni vet med en kniv och en gaffel. Ut med det gamla och in med det nya.

Det har slagit mig många gånger de senaste dagarna att mycket som händer i min omgivning får mig att fundera. Inget allvarligt, bara tänka på saker och ting. Det kan vara hur mycket jag uppskattar en gest eller en sån enkel sak som att någon säger tack om man håller upp en dörr eller att någon vinkar från bilen när man släpper in honom eller henne i kön på morgonen. Visst låter det djupt. Men man lär sig att uppskatta de små sakerna ju äldre man blir. En förbiåkande buss kan få mig att börja tänka på ett säte som får mig att tänka på den blå klädseln på bussarna som får mig att tänka på blåjeans, som får mig att tänka på Italien. Och på lodrätt 9 har vi då Vespa. Tankarna löper amok allt som oftast och detta väcker en lust att beskriva saker och ting med ord. Det är så det funkar i min skalle ibland. Det är bara det att det tar tid att gå in i den där sköna stämningen som jag vill ha när jag filosoferar. Lusten finns med det kräver tid för att odla den. Alltid tiden. 

Jag msn:ade idag med en kompis och hon skrev ÅVC-kortet. Jag fattade ingenting och jag frågade vad fan det var för något... svaret var Återvinningscentralen. Jag svarade direkt att jag inte visste vad det var för jag är ju fortfarande inte vuxen. Jag är ju bara 34. Ändå kan jag gilla vuxengodis. Alltid kul att driva om åldrar men det är svårt att vinna några argument mot min älskade flickvän, kanske ett dåligt exempel då hon är en grundskoleutbildning yngre än mig. Men hon är världens bästa flickvän. ...och bara min. Bara det....

Just begreppet vuxengodis har nog alla hört någon gång. Min kollega, Jörgen, skämtade om det idag. Han har många sköna sanningar som han delar med sig av. Vuxengodis är för er som inte listat ut det redan godis som inte är gott. Sånt som någon har hittat på för att alla föräldrar skall få ha det i fred enligt Jörgen. Det kan vara allt från turkiska sötsaker (sliskiga som h-vete) till såna där chokladbitar med gift i. Nån spritig sörja som får ALLA att rynka på näsan... innan man brister ut i ett mmmmmmm va gott. Visst är det så?!

Har tittat på några fler avsnitt av Californication. Fox Mulder a.k.a. David Duchovny är kung i den serien. Han är en svartsjuk hopplös romantiker som lever ett riktigt player-liv i L.A. Grymt sköna repliker med vassa, träffande och störtsköna undertoner hela tiden. Jag älskar det. Antingen gillar man det eller så hatar man det. Jag antar att manusförfattarna är i min ålder för de har verkligen min typ av humor.

På måndag är det match 1 i Varberg. Wic - Pixbo och hjärtat säger att det finns en chans men förnuftet har ovanligt tunga argument som får hjärtat att känna sig osäkert. Det kan bli en snabb affär för mitt favorithatlag. Men så trodde jag Pixbo hade guldet runt halsen i den där klassiska finalserien oxå... när ett självmål vände upp och ner på allt. 

Jag hoppas att jag kan vara på plats själv. Pixbos samlade mediafolk, jag får räkna in mig där tror jag, har blivit anmälda men det hänger på hur det går på jobbet. Jag har små förhoppningar att jag lyckas hinna bli klar i tid för att hinna haka på till Varberg. Jag får nog sikta in mig på att se övriga matcher istället. 

Skall jag tippa? ja, ok då. Jag tror Wic vinner i Varberg och i Göteborg. Sen lyckas Pixbo vinna i tredje matchen men får ge sig i fjärde och vinka av Wicarna på stationen när finaltåget går. I alla fall om man får lyssna på förnuftet. Hjärtat säger 3 - 1 i matcher till Pixbo efter att Joppe spikat igen och Rosén haft poängfest i semifinalserien. Så härligt helgarderande jag är. Tragiskt...


Nä, nu är det färdigskrivet. Jag söker ny inspiration av att läsa lite om Lisbet Salander istället. Bok två av Stig Larsson ligger på nattduksbordet. The game är precis utläst och jag vet nu precis hur man skall ragga på brudar på krogen. Jo, det handlar om det. Jag läste den bara lite för sent. Jag får väl försöka ragga på min flickvän nästa gång vi går ut helt enkelt. Jag lovar att jag skall berätta hur det gick!


Kommentarer
Postat av: Koppen

Go bok. kan man få lite tips?

2008-03-28 @ 08:06:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback