Bulgarien del 2 - tystaste inkastarna i Europa

I Golden sands, som ligger ett par rejäla stenkast från Varna, så är troligtvis inte draget lika hårt som på Nissi beach eller hur man nu stavar det. Mina gamla lagkompisar i IBF, som alla var runt moppe + 5, åkte dit för att parta och jag har bara känslan att det inte är samma drag i Golden sands. Kan ha haft att göra med att vi bodde på ett all inclusive, vilket oftast är aningens dyrare. 

Grabbgängen fanns ändå på hotellet där vi bodde. Ett gäng ryssar dök in sista dagarna och förgyllde nätterna något alldeles extra. Sista natten väcktes jag ur min skönhetssömn vid 4-tiden. Då var det technomusik och vilt jubel något rum bort. Receptionen blev tillsagd av vårt resesällskap ytterligare något rum ned i korridoren och efter att hotellpersonalen varit uppe och knackat på hos vodkaungdomen, så tystnade musiken. Men de något tunna rumsdörrarna släppte igenom minsta rysk kommentar och när det slogs i dörrar och det partades på, så var det lite svårt att sova. 7.45 tystade det helt och då var det tydligen läggdax. Juniorer! hmpfff....

Vi såg även spår av mer eller mindre löjliga påhitt av researrangörer eller partyställen. Något bolag körde en pub crawl. En barrunda där alla sprang runt i samma t-shirt och såg löjliga ut. Done that, bought the t-shirt skulle man väl kunna säga... inget man är stolt över men oj vad fjantigt det ser ut nu när man är lastgammal. 

Åh förresten... det finns ett Glade Viking här oxå.

En sak som var riktigt positiv i hela stan var att de s.k. inkastarna till restauranger och barer var oerhört timida och inte påträngande överhuvudtaget. Restauranginkastarna såg våra all inclusive-band och gav upp snabbt. Men bar- och discoinkastarna, som för övrigt alla var tjejer på 17 - 20 år, var nästan överdrivet försiktiga. De kom fram, viftade med några flyers och sa något med låg pipig röst. Inte ens en bulgar hade hört vad de sagt. Men alla fattar ju budskapet. Det var 2 för 1 i baren och fri entré hit eller gäst DJ och skumparty dit. No thanx och fortsatt promenad förbi löste det mesta. 

Av en slump så hamnade vi på södra delen av stan när vi gick ner till stranden första gången. Stranden i sig var likadan över hela stan men utbudet runt omkring var det rätt stor skillnad på faktiskt. Det var inte förrän mitt i veckan som jag och Andreas traskade en promenad mot den norra delen. Där hittade vi de lite finare kvarteren och en hel del sköna hak faktiskt. Det var lite lounger utplacerade under tak med sköna sittgrupper och riktigt kaffe minsann. Några leva dyrare men oj vad det var värt det. Vi hamnade fler gånger borta i dessa kvarter för det var inte bara kaffet som var bra. Drinkarna satt som en smäck. 

Det blev inte mindre än två rundor minigolf oxå. Bulgaren som stod i kassan när vi lirade andra gången såg ut som han hade kört fyra pub crawl-rundor på raken och sedan gått till jobbet utan att sova. Han stod knappt upp på benen när han svajade fram och tillbaka under tiden han plockade fram protokoll och bollar. Jag kunde inte annat än skämta lite med honom och frågade om det varit en tung kväll. -You don't wanna know, sa han och himlade med ögonen. Egentligen ville jag ju det, men jag lät han va och började lira istället. Det här var första gången jag lirat minigolf med riktiga klubbor och riktiga bollar. Banan var dessutom omringad av stenar istället för den "vanliga" sargen. Kan säga att riktiga golfbollar studsar rätt bra mot sten...

Vem som vann? Behöver ni fråga... suck!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback