Tillbaks i träning

Efter att ha fått skippa gårdagens träning för jobbet så fick jag vara med och leka med de andra tjurarna idag. Nya kedjekompisar idag igen och trenden håller i sig... varannan träning center, varannan forward. Men med en räcka med nya centrar i truppen så kanska man äntligen får hålla till där man helst vill... längst fram alltså...

Satt och tittade på resor idag... Aruba såg ok ut för 21000 per skalle... men kanske Teneriffa eller kanarieöarna är ett mer troligt alternativ i påsk. Plånboken har sagt sitt. Vi får väl se om det blir nåt.

Har en öppnad kartong med Cashewnötter framför mig. Det är en ständig kamp mellan den vita djäveln på min vänstra axel som säger -"Nötter är inte bra Peter!" och den lille röde djäveln på min högra axel som säger -"Cashew är nyttiga nötter, ta några till" En sak är säker... det är riktigt gott. Men karaktären finns där ibland och jag överraskar mig själv och slutar käka långt innan nötterna är slut. Rätt impad av mig själv. Ibland behövs det inte så mycket!

I min fortsatta ångest för att jag skriver för lite så får jag åter igen gå tillbaks och plocka fram gammal skåpmat.

**************************************************************************************************

Det är inte lätt att inte kunna språket. Man blir oerhört handikappad när man inte kan göra sig förstådd. Jag försökte ringa runt till några hotell och när man inte har kroppsspråket att falla tillbaka på så är det oerhört svårt att försöka övertyga rösten i andra ändan att man faktiskt inte förstår. Det spelar ingen roll hur många gånger jag säger –”No parla italiano.” Bara av den anledningen att man säger det på italienska gör att dom tror att man kan italienskan. Ni har hört det här förut om ni kollat in dom tidigare krönikorna. Det är bara till att titta åt andra hållet och lägga på luren. Inte ens på ett hotell.....det är lite dåligt faktiskt. Men det gör ju utmaningen så mycket större. 

Det är inte lätt att lära italienarna svenska. Jag har haft som ett litet sidprojekt att få Alessandra, en kollega som är väldigt trevlig, att säga –”Hej snygging” varje gång hon ser mig. Men det går så där. Jag får alltid säga det först och sen får jag tillbaks nåt i stil med –”Hej snuggign” i och för sig levererat med ett leende som kan smälta Grönland men ändå. Skål blir Skoll, Prosit blir Prossit. Dom har inte lätt för att efterapa ljud. Det tog några veckor innan dom sa Peter. I början blev det Pitar eller nåt i den stilen. 

Det är inte lätt att hitta lägenhet i den här stan. Jag har börjat leta och det är även en tjej på kontoret som letar åt mig. Det jag lyckats hitta hittills är en 60 kvardratmeter stor lya som ligger nära tunnelbanan och inte mer än 4 – 5 stationer från centrum. Ganska centralt alltså men 1 500 000, känn på den,  i månaden är ju ganska mycket. Lire, javisst men det är ändå i runda slängar 7000 i månaden. Vi kan väl säga att jag letar vidare.

Det är inte lätt att hitta parkering. Och hittar man nån så kan man ge sig den på att man får böter. Nu har jag inte bil själv men en av killarna i projektet som jag brukar åka hem med på kvällen/natten har lyckats få 3 lappar på bara ett par veckor. En p-bot kostar runt 500 svenska kronor om ni undrar. Då har han ändå fått ställa bilen 15 minuters gångväg från kontoret. När vi kom fram till bilen så lärde jag mig ytterligare 5 svärord. Jag tror jag är uppe i 15 – 20 stycken snart. Det är konstigt det där men på nåt konstigt sätt lär man sig alltid dom fulaste orden först.


Det är inte lätt att smälta in. Jag fick en uppenbarelse i tunnelbanan häromdan. Jag var på väg in till stan för att handla biljetter till Milan – Lazio när jag på väg upp i trappan upp till den friska fräscha alpluften...hmpf....träffade på denna skrangliga pensionär. En riktigt gammal tant som stapplade neråt i underjorden. En pensionär är väl inget konstigt kanske ni tycker. Dom har vi ju i Sverige också. Visst har vi det....men stapplar dom fram med käpp? Ja....... Har dom en riktigt härligt mönstrad blus i Sverige då? JAA........  Okej, men har dom värsta solbrillorna som gör att man känner sig omodern??? Nej, knappast. Den synen är nog bara förunnat oss Milanesare. Här snackar vi riktiga modelejon....Grrrrr!

 Nya fräscha ord i italienska kursen..

Italienska / Svenska
Albergo / hotell
Salute / skål
Parkeringsbot / Multa
Leone / lejon

Kommentarer
Postat av: Armansara

Very Grateful for your effort helping our industry in times when induviduals need to stay up with larger competitors. Thank You!!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback