på sommardäck i snön...

Igår fick jag gå till jobbet. Eftersom mina vinterdäck blev snodda redan i somras i garaget så kör jag året runt på sommardäck vilket innebär att jag får gå när snön behagar komma. Eftersom jag tittade på lägenhet igår så missade jag träningen eftersom jag inte kunde ta mig till träningen.

Gick till jobbet idag oxå men idag kan jag åtminstone ta mig till träningen med hjälp av nån i laget.

Fick inte med mig datorn hem igår heller så det blir en återblick till Italien nu istället... del 9 kommer här:

(måste bara tillägga att när jag läst igenom dessa gamla krönikor så väcks en massa gamla minnen till liv. Jag kan verkligen känna den isande kylan när jag satt på San Siro och följde mitt älskade Milan.  Jag kan komma ihåg lukter, känslor och stunder. Måste säga att det var nåt av det bästa som hänt mig i mitt liv att få bo där nere. Men det kanske märks i krönikorna? )

**************************************************************************************************************

Nu var det några dagar sen senast. Men jag har varit ledig en hel helg. Det kändes som en evighet nästan. Underbart. Sen fick jag mitt första besök från det exotiska Sverige av min trogne vapendragare i PeterSingel-klubben. Peter kom ner redan på torsdagkväll och mötte upp oss på en mexikansk restaurang nära mitt hotell där jag satt med Fredrik och ytterligare en kollega från International, nämligen Björn. Där tillbringade vi kvällen och slutade där också eftersom det var arbetsdag dan efter. 

Dagen efter åkte Peter på egna äventyr efter gemensam frukost medans jag jobbade och sen sammanstrålade vi på kontoret igen och vi åkte in till stan. Vi åkte in till Duomen, den stora katedralen, som är enorm. Alldeles intill gick vi in på en pub och käkade. På vägen hem till mellanlandningen på hotellet missade vi precis vagnen så vi letade runt efter en bar och vi behövde inte gå långt. Vi hittade en engelsk pub som var riktigt bra. Mycket folk, stimmigt och stojigt som det skall vara.  Några guinness och en lång konversation mellan två utvandrare resulterade i en av höjdpunkterna på helgen.

Vi ringde Fredrik och Björn och stämde träff på hotellet. Fyra svenskar bara ett stenkast från Royalto kan bara sluta på ett sätt. Royalto är namnet på min och Fredriks favviskrog. Ni vet den där med vackra damer och starka drinkar. Om ni fortfarande inte tror mig så fråga Peter innan han flyr landet han också. Jag beställde in en Rom & Cola medans Peter beställde en whiskey och en öl. Nu är det här stället inte som andra ställen....... min Cuba Libre var inte som en vanlig Rom & cola, nej istället för den vanliga så fick jag ett glas som var ungefär som en stor stark hemma i Sverige. Glaset fylldes med lite is och sen hällde bartendern på rommen. Han slutade hälla när det var 2 centimeter kvar av glaset. Sen langade han över glaset till mig tillsammans med en nyöppnad 25 cl colaflaska. Tack för kaffet sa jag och började titta mig omkring efter dolda kameror eller nåt. Jag fick fylla glaset till bredden men det var fortfarande inte direkt nån njutning i början. Ja ja, den gick ner till slut och kvällen rullade på. Inget sagt inget glömt...

Lördag skulle bli shoppingdag. Men det var minst sagt trögt att komma upp. Till slut lyckades vi släpa oss in till stan och där gick vi och la oss i en park och lapade sol istället. Peter har haft bättre dagar så han åkte hem till hotellet efter några timmar medans jag mest pliktskyldigast började inventera corso Buenos Aires. En av jag vet inte hur många affärsgator. Men den här var rekomenderad från några av italienarna så jag började vandra. Gatan innehöll nästan inga stora affärer. Det är ovanligt med varuhus här nere. Det tog väl ungefär en timme att gå gatan upp och då är jag kille och var bara inne i sådär en 9 – 10 stycken affärer och köpte en skjorta och ett par sandaler. Har ni flickvän så ta för allt i världen inte ner henne hit! Bra shopping alltså och inte allt för dyrt. När jag hade tröttnat (redan efter två timmar, jag vet tjejer bara två timmar) så tog jag vagnen tillbaks till hotellet. Där var det bara att gå och lägga sig en stund. 

Senare på kvällen hade vi tänkt gå ut igen men solen och dagen innan hade tagit alla krafter ur oss så vi nöjde oss med att gå ner till en restaurang som inte såg mycket ut för världen men som hade en stjärna i Michelinguiden. 300 kr för huvudrätt, efterrätt, en flaska vin och 3 flaskor vatten. Förstår inte hur vi kunde vara så törstiga. Min huvudrätt bestod av pasta med en gudomlig sås som innehöll nån slags rom. Vad Peter käkade kommer jag inte ihåg. Efter middagen gick vi hem och sov. Kanske inte det roligaste men vi orkade inget annat. 

Söndag och med nya krafter gav vi oss ut i stan i jakten på matchtröjor. Jag ville ha Milans och Jacko Lazios. Det var ju trots allt match på kvällen. Vi tog vagnen mot Corso Buenos Aires för att kolla in om det fanns några affärer öppna. Det gjorde det, men det var inte många och det var bara ”tjej-butiker” Förstår inte detta!? Så matchtröjorna skippade vi och tog en promenad ner till Duomen som är en samlingspunkt. Duomen är navet i hjulet som kallas Milan. Det är ingen dålig liknelse alls för stan är inte gjord av amerikaner där alla gator är raka och avenyerna är numrerade. Nej, här snackar vi byggnader från 1100 – talet. Riktiga medeltida stenhus som riktigt skriker historia. Vägarna byggdes runt kärnan på den tiden så det finns två stora cirkelleder och tittar du på en karta över Milano så ser det faktiskt ut som ett hjul. Gatorna inuti lederna är inte spikraka. De är mer som ekrarna på en kasserad cykel på tippen. Sneda och vinda. Väl nere vid Duomen satte vi oss på en uteservering i solen och beställde in varsin öl. Där sysselsatte vi oss med en av mina favoritsysselsättningar. Titta på folk. Det är alla typer som knallar förbi och nu kunde vi dessutom kommentera alla som gick förbi på två språk utan att nån fattade vad vi sa. Ganska unikt faktiskt. När vi hade tröttnat på detta gick vi hem och tog en lång siesta efter många kilometer till fots. Promenera är ett bra sätt att upptäcka stan på men uttröttande. Så lite vila och sen var det dags. Kvällsmatch och stormatch i Milano. Vi kom fram till arenan nån halvtimme innan avspark så vi hann ta den tillhörande varma mackan och kalla ölen. Sen orienterade vi oss fram till rätt ände på arenan och äntrade Giuseppe Meazza stadion (San Siro). Innanför muren är det lätt att hitta fram till platserna.........det är bara att fråga ungefär i medeltal 7 värdar. Eller fråga och fråga, visa upp biljetten så pekar dom  i vilken riktning det är. Till slut hamnade vi rätt. Vad skall man säga om matchen då? Första halvlek var väl som Jacko sa. En tråkig match med härlig inramning. I andra halvlek tände det till lite grann och Milan gjorde segermålet inknoppat av Boban inför 52000 åskådare i 60:e minuten. 

Så efter en väldigt trevlig helg summerade vi vad som hänt över en frukost på måndag morgon vid tågstationen. Peter tog tåget ut till Malpensa och Peter tåg tunnelbanan till jobbet. Vi ses i Adelaide nästa sommar Peter!!

Italienska / svenska

emigrare – utvandra
ubriaco – full
sommare  – summera
passeggiata – promenad
medievale – medeltida 

Ciao tutti!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback