Dött batteri!

Bytte bil med päronen för att låta deras andrabil få några km. Den står still annars. Vi drog igång den med startkablar i förrgår och jag var lite orolig i gårmorse när jag var nere på morgonen 05.00 för att försäkra mig om att den startade. Den spann som en katt och jag kunde sova vidare en timme till innan jag körde ner tjejen till jobbet. Sen körde jag en hel del igår så när jag vred om nyckeln imorse och motorn sa hmpff.... så blev jag lite lätt förvånad. Jag testade igen och hmpff....hmpfff....psssssss..... var det enda som hände och där satt vi still. En busstur senare och iklädd en stickad tröja och väst så knallade jag från centralen till kontoret. Skall snart ge mig ut i värmen igen i väst... spännande!

Får väl lägga mig i badet och tina när jag knallat hem...

Skall överraska en kompis ikväll som fyller år idag. Han tror att han skall äta själv med sin tjej på stan men vi är några till som kommer dyka upp.
 
På tal om födelsedagar och ålder... nästa del i den Italienska följetongen handlade rätt mycket om ålder. Varsågoda!

**********************************************************************************

En man i sin bästa ålder?!?
BBN-kedjan och OZA-kedjan var givna i juniorlaget. ( BBN = Berg Nisse, Bodestig Kalle, Nyström Henrik ”Paketet” OZA = Olausson Henrik, Zellén Peter, Augustsson Magnus) Året var 1992 och jag var 17 år gammal. Livet lekte förutom att man inte visste hur man skulle bete sig mot tjejer. 23-åringar var gubbar som man inte kunde snacka med. Dom var ju vuxna! Var du över 30 så behövde du hjälp över gatan. Allt var så lätt då. Man släpade sig till skolan men satt och tänkte på helt andra saker. Det man lärde sig bäst var hur man skulle verka aktiv när man egentligen inte var det. Ingen tvätt du måste ta hand om, maten framdukad varje dag. Allt kretsade kring innebandyn då. På gott och ont. Sällan, om inte aldrig, har jag haft så kul som jag hade med det laget under den tiden. Barndomskompisar sen lekskolan och med ”nytillkomna” gubbar som Krigge och Lelle och en hel hög med sköna lirare. Eftersom jag inte gjort lumpen så har jag svårt att tycka det är roligt när folk snackar om hur det var men jag kan tänka mig att vår tid som juniorer och för all del en bit in i a-laget kan jämföras med lumpen. Grymt kul att snacka om för oss som var med och enerverande jobbigt att lyssna på om du inte var med. Precis som lumpen faktiskt.

Många gånger har jag jämfört den tiden med andra ”faser” i mitt liv. Idag är det Baratelli, Cella, Zellén, vad gör man för bokstavskombination av det? Jag är 27 och livet leker och jag vet fortfarande inte hur man beter sig mot tjejer. Är du 17 år är du en barnunge som inte går att umgås med. Är du över 30 är du lastgammal fortfarande men det kommer att ändras om ungefär 3 år. Allt är inte lätt nu. Jag släpar mig till jobbet och jag tänker fortfarande på helt andra saker ibland. Skillnaden är att jag kan inte göra det lika mycket. Jag har tvätt att ta hand om, maten får jag fixa själv. Men nånstans försöker jag inse och också övertala mig själv att detta är den bästa tiden. Jag kan umgås med 20-åringar och 40 åringar, i stort sett vilka åldrar som helst utan att tycka att dom är från en annan värld. Jag är i en metropol med alla möjligheter att skaffa mig erfarenheter för livet. Nya kompisar, Nya ställen att upptäcka, en ny kultur att lära av. 

På tal om kultur. Jag satt och tänkte lite på fördelarna och nackdelarna med de svenska och italienska kulturerna. Om man fick välja och vraka bland de olika egenheterna så har jag en önskelista. Vi flyttar ner Sverige hit ner. Vi kan lämna lite delar av Norrland för det är så stort. Sen börjar vi med att välja bort halva befolkningen i Italien....den manliga delen, så har vi kommit en bra bit på vägen. Det är alldeles för mycket folk i det här landet. Speciellt i den norra delen. Jämt köer på autostradorna. Då har vi i runda slängar 22,5 miljoner italienska brudar och 9 miljoner svenskar. Säg 27 miljoner brudar och 4,5 miljoner killar. Bra odds! Jag vill ha det Italienska köket med några inslag av den svenska hushållskosten. Svensk bärs, italienskt vin, svensk sprit, bilar från båda men skippa Fiat tack! Svenska öppettider, svensk service, svensk ordning på banker, myndigheter och post, italiensk mentalitet med lite svensk blygsamhet på sina håll. Italienarnas humör, gester och inlevelse, svensk fotboll.....nej jag tror inte det va! italiensk innebandy...Veramente NO! Hockey från sverige SI SI SI, Skippa dubbningen av tv och bio. Sådär nu börjar det likna något. Svenska bagerier, svenska kossor så vi får lite hederlig mjölk men osten skall var grön-vit-röd. Italienska parkeringsregler, svenska bartenders, italiensk radio, svenska servitörer, italienska sporttidningar och svenska nyhetstidningar. Så där ja, Det där blev ju riktigt bra eller? Jag skulle stå ut i ett sånt land. Eftersom jag stormtrivs här nere redan nu så... 

Om vi skulle vända på det så skulle det bli ganska intressant. Vi skickar upp dom 22,5 miljonerna italienarna som blev över till dom delar av Norrland som vi lämnade kvar. Snacka om kvinnobrist. Dom får köra Fiat och titta på dubbad italiensk innebandy i midnatts-solen. Svensk avundsjuka och regn och rusk. Hujeda mig! 

Just nu ser jag fram emot månadsskiftet då jag åter igen får beträda svensk mark. Om än bara för 43 intensiva timmar. Men det vankas giftermål och det är den första gubben som trillar dit i det gamla gänget! Det är ju inte annat än att man börjar fundera på vad man håller på med. När jag var 17 och nån hade frågat om vem som skulle gifta sig först i vårt gamla gäng så hade jag nog trott på mig själv som en het kandidat och nu befinner jag mig klart sist i ligan. Om livet skulle vara ett lag så hade Nisse varit inne på varenda toppning tillsammans med Aga, Krigge och Kalle medans jag hade suttit på läktaren och fört födelse- och giftermålsstatistik. Men och andra sidan så kanske jag inte hade hamnat här nere om jag inte hade hamnat på läktarn. 

I min förra krönika skrev jag att det var skönt att lämna det bilfyllda Milano. Men när jag kom tillbaka så kom jag till en stad som var helt förändrad och helt igenbommad. Första dagen på jobbet så skulle jag gå ut och käka. Jag kom iväg sent så jag fick gå själv. Vi var bara 5 – 6 stycken på kontoret och alla hade gått när jag var hungrig. Jag gick runt hörnet för att gå in på stammis haket. Till min förvåning så var det lika stängt som Lelle en bra dag. Och när jag strosade runt bland kvarteren så fanns det inte ett enda ställe. Till slut hittade jag en bar med mackor och nån pasta tallrik. Resten av veckan hittade vi några få ställen till som hade öppet men öde var det. Jag gav mig ut på stan med inlines och det var som att befinna sig i Smögen på vintern. Allting var lugnt och tyst och väldigt väldigt stängt. Här nere kör dom fortfarande på industrisemester-stuket som vi hade för inte allt för länge sen. Ingenting som dom där under 17 vet nåt om men ändå...Men faktiskt så inser jag att det inte är helt fel med detta systemet för de veckorna jag var borta är dom värsta vanligtvis. Då pratar jag om värmen. Högsta temperaturen under den perioden hade varit uppe lite över 40 grader och med en luftfuktighet som tvingar en att gå som the Goodyear Blimb (med armarna rätt ut och benen rätt ut för att undvika hud mot hud) så är det inte roligt att vara i en stad där det aldrig blåser. Nu är temperaturen på behagliga 30 grader och luftfuktigheten är normal. Och detta lär väl sakta sjunka men jag tror att jag kan se fram emot sommarväder i minst en månad till. Med lite tur blir Oktober också bra och sen är det inte långt till våren dyker upp i februari mars nån gång. Vad gjorde jag nånsin i Sverige? Man kan ju undra! 

Så jag har kommit fram till att jag just nu är en man i min bästa ålder. Och det bästa är att den bästa åldern alltid följer med åldrandet. Så när jag är 30 och behöver hjälp över gatan så är det min bästa tid och då är dom som är 17 år fortfarande barnungar och dom som är över 33 lastgamla. Jag säger som en chef jag hade i Sverige alltid brukar säga. –”Vi är väl förändringsbenägna”

Några nyttiga ord att lära sig...

Italienska / Svenska
veramente – verkligen
adulto – vuxen
servizio militare – militärtjänst
humidita – luftfuktighet
cambiamento – förändring

Kommentarer
Postat av: Toreline

Hope you enjoyed your visit.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback