Mmmmmmmmmm..... utan arabou!

Igår var vi på chokladfabriken med vår Creative-grupp, dvs 12 av mina kollegor och jag. Vi fick instruktioner och guidning i att baka chilli-tryfflar. Nio små läckerbitar blev producerade av undertecknad och de är redan nere i sju (om nu inte tjejen nallat ytterligare några idag). Bara ett drygt stenkast från och av den forne kungen: Gustav II Adolf ligger kronhusbodarna. I hörnet av en liten stenlagd gård går man in i den lilla fabriken och då kliver man rätt in i butiken som är mer än välbesökt vid den här tiden på året.

Vi fick blanda till tryffeln, grädde, socker och smält cholkad förståss. Sen var det formning av pralinerna, doppning i choklad och garnering. Voila! som grodätarna skulle sagt... Faktiskt mycket enklare än jag hade trott men så fanns ju alla redskap och en erfaren bagare på plats hela tiden.

Kan säga att chilli-tryffeln smakade gudomligt och nedsköljd med ett portvin så mådde man ganska bra.

Grymt mysigt och lite julkänsla hann faktiskt infinna sig innan vi styrde hemåt i den kalla Göteborgskvällen. Jag hade lite lätt magont efter att ha provsmakat en hel del annan choklad. Det bjöds på fem sorters bräck med olika innehåll. Jag säger bara: se bloggrubriken.

Från tryffel till pepparkakor. IBF har fått på sig att agera bud och igår plockade jag upp 45 burkar pepparkakor som delats ut imorse och på lunchen. Kanon att få den uppgiften när man har ett hyfsat tight schema på jobbet! ...eller inte. Nu är åtminstone 42 burkar utdelade och resten kommer att komma tillbaks till Wallenstam. Uppdraget utfört och jag kan stryka en punkt på min digra To do-lista.

Nä, jag har inte snott en enda pepparkaka... om ni nu undrar.

Hann inte träna i måndags för jobb. Hinner inte ikväl för jobb och hinner inte imorgon för jobbet. Åker bort i helgen ändå med min underbara sambo. Malmö/Köpenhamn är väl värt ett besök?

Kommentarer
Postat av: Olavlinn

Excellently, interesting and educational work! Your homepage looks really good and gives great information! Greetings from me! greetings


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback